God morgon på er!
Jag vaknade sjuk igår morse. Jag hade inte ont i halsen, men det var jättejobbigt att svälja. Lite som att man har damm i halsen haha, det känns liksom inte som att törsten släcks när man dricker.
Så jag gick upp, åt frukost och velade mellan att gå till skolan eller inte. Jag gillar min skola och jag ville gå men jag visste inte om jag orkade. Mamma kom med tempen, och jag hade 38 grader - stanna hemma var det då. 
 
Uttråkad och sjuk så har jag igår och nu på morgonen hållt jag på att leta sommarjobb. Åh, jag vill verkligen ha ett sommarjobb! Men, jag är ju så liten. Oftast så känner jag mig mycket äldre än vad jag egentligen är, jag är en av de mognare av mina kompisar. I jobbsammanhang däremot, ja då är det helt annorlunda; nästan alla jobb har åldersgräns.
Jag stör mig på att ålder spelar så stor roll när man söker jobb. Borde man inte utgå från kompetens och engagemang? Jag menar, om man är brevbärare, varför måste man vara 18 år? Och kan inte en snart 15 åring få sälja godis? Gah, jag blir så irriterad. Jag har bara hittat ungefär två jobbannonser som låter både spännande och som inte har någon åldersgräns. Det finns flera roliga jobb, fast nästan alla har 16/18 års-gräns. Jag hittade till exempel annons för privat trädgårdsarbetare, där det inte behövdes någon utbildning eller liknande - bara att man var 18-25 år... Varför? 
I alla fall tänker jag inte ge upp; jag ska hitta ett sommarjobb. Jag vet ju också att man inte bara kan titta på jobbannonser, utan att man också behöver mejla själv, utan att man sett en annons. Så jag ska söka till andra också, till exempel coop. Egentligen skulle jag vilja jobba utomhus, som trädgårdsarbetare, men det är många jobb som vill ha utbildade personer där. Så det är bara att fortsätta leta. Men jag förstår verkligen inte alla åldersgränser? Det är så jobbigt att vara under de åldergränserna! Jag tycker att man borde gå mycket mer på mognad, kompetens och engagemang. Dessutom så - hur ska någon lära sig eller ens få upp ögonen för yrket om man bara vill ha personer som redan är utbildade inom det? Då får man ju aldrig en större mångfald i arbetet, eller hur? Jag är säker på att jag skulle göra ett jättebra jobb som brevbärare, eller trädgårdsarbetare, eller hunddagisledare. Ibland är det så konstigt. 
Nu ska jag forsätta leta, jag låter er veta när (inte om) jag fått ett jobb!
Puss darlings
Anställning sommarjobb, Brevbärare, Dumma åldergränser, Engagerad ungdom, Feber, Förkyld, Irriterad, Jobbannonser, Kompetent, Skola, Sommarjobb, Sommarjobb 15 år, Störande, Trädgårdsarbete, Ungdomar,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej